Alan Moore s-a delimitat de toate filmele turnate după romanele sale grafice
V de la Vendetta are un aspect familiar chiar și pentru cei care n-au citit romanul grafic al lui Alan Moore și David Lloyd. Masca lui Guy Fawkes desenată de David Lloyd este unul dintre simbolurile cele mai iconice ale ultimului deceniu și ceva. Ea a fost adoptată ca logo de gruparea de hackeri Anonymous, dar și de mișcarea Occupy din 2011. Desigur, nu e vorba de nici o întâmplare sau coincidență: V de la Vendetta este biblia grafică a anarhismului contemporan. Mult mai hardcore decât filmul lansat în 2005 pe un scenariu scris de realizatorii trilogiei Matrix, frații Wachowski (transformați între timp în surorile Wachowski). Aceștia nu au îndrăznit să preia integral mesajul anarhist al lui Alan Moore, îmblânzindu-l semnificativ pentru uzul publicului general – adică transformând mesajul romanului grafic original (lupta pentru eliberarea de sub opresiunea tuturor instituțiilor) în ceva mult mai acceptabil pentru neoliberalismul global (adică într-o luptă generică pentru libertate și democrație). Nu-i de mirare că Alan Moore s-a delimitat de film (de fapt, nu-i deloc de mirare: Moore s-a delimitat de toate filmele turnate după romanele sale grafice).
V de la Vendetta este una dintre primele lucrări ale lui Moore, care avea să devină unul dintre cei mai mari autori de romane grafice din istoria genului. Moore și Lloyd au lucrat la serie între 1981 și 1989, cu o pauză între 1985 și 1988. Lucrarea stă sub semnul întunecaților ani ’80 (întunecați nu doar în România, ci și în Vestul atins de recesiune economică). Aceștia au fost marcați de guvernarea Margaret Thatcher, care a adus neoliberalismul în Marea Britanie și, împreună cu el, austeritatea, disponibilizările în masă și pumnul de fier îndreptat împotriva sindicatelor. Nu-i o întâmplare că V de la Vendetta este marcat de distopia 1984 a lui George Orwell. Romanul imaginează o Anglie a unui viitor postatomic, o Londră peste care s-a lăsat noaptea nucleară. Supraviețuitorii au căzut în mâinile unui guvern fascist, care manipulează și menține ordinea prin departamentele lui pur represive. În aceste condiții, un luptător pentru libertate își face apariția, purtând masca lui Guy Fawkes (cel care la începutul anilor 1600 a pus la cale Complotul prafului de pușcă, menit să arunce în aer Camera Lorzilor și pe regele Iacob I). Masca lui V ascunde un trecut misterios și în același timp, ca și masca lui Batman, oferă o față impersonală și memorabilă actelor lui de justiție.
Într-un articol inclus la sfârșitul romanului grafic, Alan Moore citează sursele de inspirație ale proiectului. Printre acestea se numără Orwell (desigur), dar și Aldous Huxley (Minunata lume nouă), Fahrenheit 451 de Ray Bradbury, BD-uri cu Judge Dredd ori Batman, filmul Blade Runner, pictura lui Max Ernst Europe After the Rain ori V de Thomas Pynchon. O listă eclectică, dar în ton cu lumea întunecată și labirintică din V de la Vendetta, care merită explorată în mai multe rânduri pentru a-și revela toate secretele.
V de la Vendetta, de Alan Moore
Ilustrații de David Lloyd
Traducere din limba engleză de Iulia Pomagă
Grafic, 2018